• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه اندیشه های حقوقی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1 (1393)
شماره شماره 4
دوره دوره 01 (1391)
. (1393). مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازاررقابتی (در ایران، اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده). پژوهشنامه اندیشه های حقوقی, 1(4), 27-54.
. "مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازاررقابتی (در ایران، اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده)". پژوهشنامه اندیشه های حقوقی, 1, 4, 1393, 27-54.
. (1393). 'مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازاررقابتی (در ایران، اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده)', پژوهشنامه اندیشه های حقوقی, 1(4), pp. 27-54.
. مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازاررقابتی (در ایران، اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده). پژوهشنامه اندیشه های حقوقی, 1393; 1(4): 27-54.

مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازاررقابتی (در ایران، اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده)

مقاله 2، دوره 1، شماره 4، زمستان 1393، صفحه 27-54  XML اصل مقاله (276 K)
چکیده
نیل به اهداف مورد نظر «بازار»، منوط به وجود فرایندی به نام «رقابت» است تا از این حیث سازوکارهای مناسب رشد، توفیق و پویایی اقتصادی فراهم گردد. بدیهی است که دستیابی به این مهم مستلزم وجود تشکیلاتی منظّم و ضابطه‌مند حقوقی بوده تا متولّی این امر خطیر باشند و حسب مورد، از مجاری «مقابله با انحصار» و یا «قیمت‌گذاری»، کنترل‌هایی را بر فعالیّت اشخاص و بنگاه‌ها در زمینه بازار(اعم از رقابتی و غیررقابتی)، داشته باشند. از نهاد متولّی تحقّق «بازاررقابتی» در حقوق ایران، به تبع وجود نام آن در قانون اصل44 تحت عنوان«شورای رقابت» تعبیر می‌شود. این مقاله تلاش خواهد کرد جایگاه حقوقی این نهاد مهم و نهادهای مشابه در اتّحادیه اروپا و ایالات متّحده امریکا را بررسی نماید و به دنبال آن است که نسبتی که بین «شورای رقابت» و نهادهای مشابه وجود دارد را در زمینه‌ تشکیلات، صلاحیّت، ضمانت اجرا و رویه‌های رسیدگی مورد اشاره قرار دهد. لذا در مقام نیل به این مهم؛ که چارچوب حقوقی نهادهای نظارت بر «بازاررقابتی» به عنوان متولّیان امر «حقوق رقابت» بر کدامین پایه‌ها استوار است، برخی خلأهای کنونی «شورای رقابت» را نیز برخواهد شمرد.
کلیدواژه ها
شورای رقابت؛ حقوق رقابت؛ بازاررقابتی؛ نابازار؛ کمیسیون اتحادیه اروپا؛ کمیسیون تجارت فدرال(FTC)
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,845
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,681
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.